Bruksizm halk arasında Diş Sıkma ya da Diş Gıcırdatma olarak da bilinen, insanların istem dışı dişlerini birbirine sürtmesine, gıcırdatmasına ve sıkmasına sebep olan bir hastalıktır. Bireyin uyuması ya da uyanık olması fark etmeksizin günün herhangi bir saatinde gerçekleşebilen bu durum ciddi problemlere neden olmaktadır.

Bruksizm hastalığına maruz kalan kişilerin özellikle uyurken dişlerinden yoğun bir sürtünme sesi gelir. Ayrıca birey uyku anında istem dışı dişlerini sıkarak çenesinin kasılmasına yol açar. Diş Gıcırdatma rahatsızlığı bazı kişilerde hafif seviyelerde görülürken bazı vakalarda ise ağır semptomlarla gerçekleşmektedir.

Diş Sıkma yani Bruksizm hastalığı kişinin yoğun baş, boyun ve çene ağrısı yaşamasına sebep olur. Bu rahatsızlığın ilerleyen seviyelerinde bireylerin dişlerini aşırı derecede sıkmasıyla çenede uyuşma görülmektedir. Bununla birlikte dişlerin sürtünmesi sırasında aşındığı, çatlağı hatta kırıldığı vakalar dahi olmaktadır.

Bruksizm ilk aşamalarda ciddi bir tedavi ihtiyacı duyulmadan kendiliğinden iyileşebilmektedir. İleri seviye Diş Sıkma rahatsızlığı bulunan bireylerin klinik ortamında uzman diş hekimleri tarafından uygulanacak yöntemler sonucunda maruz kaldıkları problemlerin giderilmesi sağlanabilir.

Özellikle uyku anında daha sık yaşanan Diş Gıcırdatma problemleri Uyku Bruksizmi olarak adlandırılır. Bu rahatsızlık kendisini horlama, uyku apnesi, nefes alışverişinde düzensizlik gibi belirtilerle gösterir. Bununla birlikte bireyin diş minesinin aşınması, dişlerinde çatlak ve kırık oluşması, çene kaslarının aşırı sert ve şekilli olması gibi durumlar da Uyku Bruksizmi yaşadığının belirtileri olabilir.

Diş Sıkma yani Bruksizm bireylerin belirtileri analiz ederek kendilerinin tespit edebileceği bir hastalık değildir. Bu nedenle kişinin yıl içerisinde belirli periyotlarla klinik muayenesine giderek uzman diş hekiminin gerçekleştireceği kontrollerde bu durumu erken safhada tespit etmesine imkan tanıması en doğru davranış olacaktır.

Uzman Diş Hekimi Ayberk Şafak BENLİ uzun yılların getirdiği tecrübesi ve sahip olduğu modern teknoloji ile güçlendirilmiş klinik şartlarını kullanarak Bruksizm tedavisi dahil kişinin Ağız, Diş, Diş Eti ve Çene sağlığı kapsamında ihtiyaç duyduğu birçok uygulamayı büyük bir güven, konfor ve başarı ile gerçekleştirmektedir.

Sizler de Diş Sıkma veya Diş gıcırdatma nedeniyle maruz kaldığınız problemlerin giderilmesi için Hemen Bize Ulaşarak randevu alabilir; Uzman Diş Hekimi Ayberk Şafak BENLİ tarafından gerçekleştirilecek uygulamalar ile hayal ettiğiniz sağlıklı ağız – diş yapısına hızla ulaşabilirsiniz.

Bruksizm Nedir?

Bruksizm insanların uyku esnasında ya da uyanıkken istem dışı bir şekilde dişlerini birbirine sürtmesi, sıkması, gıcırdatması ve çenesini aniden kapatmasıyla kendisini gösteren bir hastalıktır. Bu problemin ortaya çıkmasına sebep olan durumlar genellikle nörolojik tabanlı ya da ağız – diş yapısı kaynaklı olmaktadır.

Toplum içerisinde Diş Gıcırdatma ya da Diş Sıkma olarak da bilinen Bruksizm hastalığına maruz kalan bireylerde ağız ve çene bölgesinin kas aktivitesi standart insanların 3 ila 4 katı daha fazladır. Bu durum hastalığa maruz kalan kişilerde çene bölgesinde şiddetli kasılmalara sebep olur.

Diş Sıkma vakalarının büyük bir kısmı stres ve diş rahatsızlıkları sebebiyle meydana gelir. Bireylerin ağız ve diş sağlığını olumsuz etkileyen bu rahatsızlığa erkenden müdahale edilmemesi halinde kişinin dişlerinde aşınma, çatlama, kırılma gibi deformasyonlar oluşurken ileri seviyelerde diş kayıplarına kadar varan ciddi durumlar ortaya çıkmaktadır.

Bruksizm Nedenleri

Halk arasında Diş Sıkma olarak ifade edilen Bruksizm hastalığı fiziksel ya da psikolojik sebeplerle ortaya çıkabileceği gibi doğuştan kaynaklı nedenlerle de meydana gelebilmektedir. Bireylerde bu rahatsızlığın görülmesine neden olan durumlar arasında;

• Genetik özellikler ve yaş faktörü,
  • Maruz kalınan psikolojik veya nörolojik hastalıklar,
  • Kullanılan kronik ilaçlar ve kişilik yapısı,
  • Sinir, stres ve uyku bozukluğu,
  • Migren ve uyku apnesi,
  • Demans, Epilepsi ve Parkinson gibi hastalıklar,
  • Anksiyete ve hayal kırıklıkları yaşaması,

Yukarıda belirttiğimiz nedenler dışında kişide Bruksizm hastalığı oluşmasına yol açan durumlar arasında hatalı diş protezi uygulamaları, ağız içi dokularda yaşanan düzensizlikler, eksik veya çürük dişler gibi birçok fiziksel ağız – diş problemi de gösterilebilir.

Bruksizm Belirtileri

İnsanların kendi aralarında Diş Sıkma rahatsızlığı olarak ifade ettikleri Bruksizm probleminin kişilerde görülmeye başlaması ile birlikte hastalığın değişik safhalarında farklı belirtiler görülmeye başlanır. Bruksizm hastalığı bulunan kişilerde en sık rastlanılan belirtiler arasında;

• Kişinin uyku esnasında istemsizce gerçekleştirdiği dişleri birbirine sürtme hareketi sonucu duyulabilecek seslerin oluşması,
  • Çenede kasılma nedeniyle ortaya çıkan ve zamanla artan diş ağrıları,
  • Dişlerin kamaşması ve aşırı hassasiyet görülmesi,
  • Diş yüzeylerinde aşınma, çatlak veya kırık gibi deformasyonlar oluşması,
  • Boyun, çene ve yüz bölgesinde ağrıların ortaya çıkması,
  • Kulak ağrısı
  • Diş minesinde dişin alt katmanlarını ortaya çıkaracak seviyede aşınma yaşanması,
  • Bireyin uyandığı zaman kulağında ciddi düzeyde ağrı hissetmesi,
  • Şakaklardan başlayan ve kafanın tamamına yayılan baş ağrıları,
  • Çene kaslarındaki yorulma sebebiyle çenenin tam olarak açılıp kapanamaması,
  • Stres, sinir ve uyku bozuklukları görülmesi,
  • İç yanakta çiğnemeye bağlı deformasyon.

Bruksizm Nasıl Tedavi Edilir?

İnsanların gündelik hayat içerisinde maruz kaldıkları sorunlar, yaşamın her anında karşı karşıya kalabilecekleri kaza ve travmalar, doğuştan gelen genetik yapıları gibi birçok faktör Bruksizm rahatsızlığı oluşmasına neden olabilir.

Toplum içerisinde Diş Gıcırdatma veya Diş Sıkma rahatsızlığı olarak da bilinen Bruksizm hastalığının iyileştirilmesi için en sık tercih edilen uygulamalar arasında;

• Dental Botoks Uygulaması
  • Eksik Dişlerin Tamamlanması
  • Çene Asimetrisi Düzeltilmesi
  • Nörolojik veya Farmakolojik Tedaviler
  • Diş Sıkma Aparatı Kullanımı (Çene Plağı)
  • Psikolojik Yardım Alınması
  • Uyku Bozukluklarının Düzenlenmesi

Bruksizm hastalığı bulunan bireylerde en başarılı sonuçları veren tedavi tekniği olarak Dental Botoks gösterilmektedir. Klinik ortamında uzman diş hekimleri tarafından gerçekleştirilen tedavi gece plakları ile desteklenerek kişinin çene eklemleri ve dişlerinin korunması sağlanır.

Gece Plağı ile Bruksizm Tedavisi

Bruksizm insanların uyurken ya da uyanıkken istem dışı dişlerini birbirlerine sürtmesine ve sıkmasına yol açan bir problemdir. Kişi uyanık olduğunda çenesinde oluşan ağrıyla durumu fark ederek önlem alabilirken uyku halinde bu mümkün olmadığı için uzun süreli dişler birbirine sürtülerek deforme olmaktadır.

Özellikle Uyku Bruksizmi olarak ifade edilen rahatsızlığı yaşayan bireylerin dişlerinde aşınma, çatlama, kırılma gibi deformasyonlar oluşmakta, ayrıca çene eklemlerinde oluşan kasılmalar ciddi ağrılara yol açmaktadır.

Bruksizm hastalığı bulunan kişilere tavsiye edilen Gece Plağı iyileştirici olmayan ama ciddi bir koruyucu tedavi olarak ifade edilebilecek yöntemidir. Her bireye özel tasarlanan Gece Plağı Uyku Bruksizmi yaşayan bireyin dişlerinde meydana gelebilecek deformasyonların önüne geçerek dişleri korur.